Wat maakt toch dat het spelen van games zo'n aantrekkingskracht heeft op veel kinderen, jongeren én volwassenen? Er moet toch iets zijn dat ervoor zorgt dat we games kopen en blijven spelen.
De game-ontwikkelaars willen natuurlijk dat mensen veel games kopen en spelen, het is niet voor niets een miljardenindustrie geworden die nog steeds groeit. In games zitten daarom aspecten verwerkt die ervoor zorgen dat de gamer graag speelt en blijft spelen. Dit is een heel uitgedacht systeem. Ik zal enkele aspecten voor jullie op een rij zetten
Tijdverdrijf
Deze reden is eigenlijk helemaal niet zo vreemd, mensen gamen zo graag omdat ze het leuk vinden. Gamen is een erg populair tijdverdrijf. Het aanbod is reuze en er is zonder twijfel een game voor iedereen.
Competitief element
In het spelen van games zit een competitief element dat ervoor zorgt dat mensen graag spelen. Het gevoel dat men beter is dan een ander geeft een goed gevoel. Game-ontwikkelaars spelen hier slim op in door het creëeren van rankings, competities, en puntensystemen.
Sociale motieven
Mede door de 'Multiplayer functie' is gamen een steeds grotere sociale bezigheid geworden. Via het 'world wide web' kunnen gamers spelen tegen andere gamers van over de hele wereld. Ook communiceren gaat hierdoor gemakkelijker.
Uitdagend
Games zitten op een geraffineerde manier in elkaar. De moeilijkheidsgraad is in te stellen op persoonlijke voorkeuren niveau. Het spel verwacht weliswaar steeds meer van de gamer (groei in niveau), op een uitdagende manier.
Goed uitgewerkt beloningssysteem
Games zitten vol beloningssystemen die erg goed inspelen op het geluksgevoel. Deze beloningen zorgen ervoor dat de gamer zich goed voelt en dat hij of zij ook zeker de game zal blijven spelen. Game-ontwikkelaars spelen hier erg slim op in door beloningen gepaard te laten gaan met visuele effecten en geluidseffecten die de gamer als het ware direct te zien en te horen krijgt. Dit geeft de gamer een directe beloning wat ervoor zorgt dat het spelen fijn blijft.
Makkelijk bereikbaar/ Laagdrempelig
Om te kunnen gamen, is er niet veel nodig. Men hoeft als het ware alleen maar de console of PC aan te zetten en er kan al vrij snel gestart worden. Dit maakt gamen erg gemakkelijk bereikbaar en laagdrempelig. De gamer hoeft er niet voor naar buiten, of ergens naartoe zoals bij sport. De mate van het organiseren of het klaarmaken is dus bijna niet aanwezig. O.a. deze kenmerken zorgen ervoor dat mensen bepaalde games (massaal) blijven spelen. Er zijn games die aan al deze kenmerken voldoen, en daardoor een risico kunnen vormen. Steeds meer games zijn daarenboven (ten dele, of volledig - Fortnite) gratis.
Op 12 december is de auteur van dit artikel - André Parren - te gast in Hasselt voor een lezing 'Help, mijn kind is een gamer'.